Im lżejszy, tym lepszy

Im bardziej popularny staje się sport rowerowy, tym większą wagę przykładamy do wagi roweru. Jednak jest to niezwykle istotne, jeśli jeździmy jednośladem systematycznie, zwłaszcza poza miasto. Waga rowerów miejskich przekracza nierzadko 20 kilogramów i dochodzi nawet do 25. Rowery wspomagane bateriami elektrycznymi mogą przekroczyć wagę 30 kilogramów. Od czego zatem zależy waga rowerów?

Pytanie, wydawałoby się, retoryczne – oczywiście, że od ramy. Ale nie tylko – może zależeć również od wagi kasety (zespołu zębatek tylnych), wagi korby i wagi pedałów. Dla wytrawnym rowerzystów ma znaczenie każdy gram. Mimo to rzeczywiście, w aspekcie wagi, na pierwszym miejscu będzie rama.

Z czego wykonywane są ramy

Oprócz lekkości są jeszcze inne aspekty decydujące o wartości ramy rowerowej. Są to między innymi: granica giętkości, trwałość i zdolność łatwego pochłaniania drgań. Każda, nawet najdroższa rama ma swoje wady i zalety.

Kolarz zawodowy swój rower może unieść dwoma palcami, rama jest bowiem wykonana z lekkiego materiału. W ważniejszych imprezach rowerowych większość rowerzystów dysponuje rowerami, które ważą nie więcej niż 10 kilogramów. Podobno najlżejszy rower świata należy do Niemca Guntera Mai – waży 2,7 kilograma. O takiej wadze zadecydowały nie tylko części wykonane z włókna węglowego (rama), ale również „odchudzanie”, na przykład zmniejszenie ilości zębatek w kasecie.

Wciąż spora grupa rowerów posiada ramy stalowe i takie jednoślady na ogół są najtańsze. Coraz popularniejsze są rowery z ramami aluminiowymi, które są wyraźnie lżejsze od tych z ramami stalowymi. Zresztą o rozpiętości cen rowerów w dużej mierze decyduje to, z jakiego materiału wykonana jest rama. Chociaż (nielekkie) ramy wykonane ze stali chromowo-molibdenowej wykazują się dużą wytrzymałością.

Natomiast mówiąc „ramy aluminiowe” warto jest mieć na uwadze ich zróżnicowanie, choćby pod względem struktury (na przykład z cieniowanymi rurami) oraz rodzaju stopu. Do produkcji ram rowerowych stosowane są bowiem różne stopy aluminium i podobno im więcej składników, tym lepiej.

 Karbonowe tylko dla zawodowców?

Niekoniecznie – rama karbonowa jest głównie dla tych, którzy mają bardziej zasobne kieszenie. Podstawą jest włókno węglowe, które decyduje o wadze ramy i roweru. Niejednokrotnie taka rama waży mniej niż 1 kilogram.

Rury ramy karbonowej bywają łączone łącznikami z innych materiałów, na przykład tytanowych. Do tej pory największym mankamentem ramy karbonowej jest jej kruchość i mała elastyczność powierzchni co się wiąże z małą odpornością na uderzenia punktowe, na przykład w postaci małych kamyków wyskakujących czasem spod kół.

Wydaje się jednak, że przyszłość ram rowerowych leży w karbonowych ale przy udoskonalonych technologiach i mniejszych cenach.

 

fot. Pixabay.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *