Coraz większa grupa firm wykorzystuje na co dzień technologię kodów kreskowych oraz systemy zarządzania magazynem. Powodów takiego stanu rzeczy jest kilka. Przede wszystkim rośnie świadomość, że wprowadzenie takich rozwiązań zwiększa wydajność pracowników i ogranicza liczbę popełnianych przez nich błędów. Skanery kodów kreskowych, drukarka etykiet, mobilne terminale – to tylko kilka przykładów urządzeń, które – wykorzystywane na co dzień – wpływają na jakość realizowanych procesów. Jak jednak wybrać firmę, oferującą sprzedaż urządzeń Auto ID, aby tego nie żałować? Które parametry są kluczowe dla współpracy? Podpowiadamy.
Warto pamiętać o tym, że zarówno cena, jak i czas niezbędny do wdrożenia systemów automatycznej identyfikacji może być różny. Na poziomie profesjonalnym trwa to nieco, nie warto jednak przeciągać procedur w nieskończoność.
Rozważając wybór firmy, która odpowiedzialna będzie za sprzedaż urządzeń Auto ID, warto zastanowić się, czy oferowane rozwiązania są przystosowane do specyfiki działalności, na przykład do pracy przy dużych obciążeniach. Bardzo ważne jest także oprogramowanie obsługujące zakupiony sprzęt oraz serwis gwarancyjny i pogwarancyjny. Te wszystkie aspekty wymagają indywidualnego podejścia, a nierzadko również modyfikacji. W niektórych okolicznościach kluczowe znaczenie mieć będzie czytnik kodu kreskowego, w innych drukarka etykiet, czasami natomiast kolektor do skanowania lub profesjonalny kolektor sklepowy. Wdrożenie systemów możliwe jest na poziomie analizy procesów zachodzących w firmie oraz szczegółowej dokumentacji.
Dodatkowo warto zwrócić uwagę na asortyment i na to, czy obecność znanych marek uzupełnia ich naprawa. Symbol, Argox, Unitech czy LXE to tylko kilkoro ze znanych producentów. Sprawdź możliwości, takie jak: naprawa Honeywell, naprawa Zebra, serwis i naprawa Datalogic, serwis Intermec, serwis Motorola, serwis Symbol. Nie trzeba tych urządzeń od razu kupować. Często praktykowanym rozwiązaniem jest wynajem Datalogic czy wynajem Honeywell.
Na co zwrócić uwagę, planując kupić kolektor kodów kreskowych, terminale mobilne czy inne urządzenia Auto ID? Najczęściej wymieniane kryteria to:
• doświadczenie sprzedawcy potwierdzone referencjami,
• opcja dostosowywania systemu do konkretnych procesów logistycznych,
• wsparcie posprzedażowe, serwis urządzeń Auto ID,
• wysoka jakość oferowanego sprzętu i usług,
• gwarantowana naprawa urządzeń Auto ID przez określony czas,
• elastyczność, czyli możliwość wdrożenia rozwiązań niestandardowych.
Na tym etapie często myśli się także o kosztach całego przedsięwzięcia. Cena może być różna, a jej wahania wynikają przede wszystkim z faktu, że inne potrzeby ma niewielka firma, a inne – duże przedsiębiorstwo z pełnym software, liderujące rynkowi. Dla jednych system Auto ID oznacza kolektor skaner, system kodów kreskowych czy terminal kodów kreskowych, a dla innych zintegrowane systemy dopasowane do działania dużych magazynów. Ewentualny serwis kolektorów danych, serwis drukarek etykiet czy serwis czytników kodów kreskowych jest uwzględniony w kosztorysie.
Warto wystrzegać się błędów towarzyszących działaniom takim jak kupno i sprzedaż drukarek etykiet oraz innych urządzeń. Pierwszym grzechem jest zakup poszczególnych urządzeń z różnych źródeł w pogoni za najniższą ceną. Dla prawidłowego funkcjonowania wszystkie elementy powinny być kompatybilne, a serwis Honeywell czy Zebra współgrać z konkretnym urządzeniem. Kłopot sprawić może także dobór niewłaściwych etykiet: zła jakość druku powoduje trudności w czytaniu kodów, co spowalnia działanie systemu. Nie zawsze opłaca się też zakup nowinek, gdyż nie w każdym przypadku będą one wykorzystywane.