System CRM – na jakie pytania warto odpowiedzieć przed wyborem oprogramowania?

Customer Relationship Management (CRM) – Zarządzanie Relacjami z Klientem – to rozwiązanie, którego potencjał dostrzegają zarówno duże, jak i działające na mniejszą skalę firmy. Dobry system CRM pozwala zarządzać danymi klientów i usprawnia komunikację z nimi. Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie? Zobacz, na co powinieneś zwrócić uwagę.

Jakich funkcjonalności oczekujesz po systemie CRM?

Podstawową kwestią są możliwości, jakie zapewnia system CRM. W tym kontekście duże znaczenie ma branża, w jakiej działa firma. Biura nieruchomości z reguły oferują więcej niż tylko wsparcie w znalezieniu domu, mieszkania czy działki. Mowa choćby o pośrednictwie kredytowym. Z kolei biura turystyczne często przeprowadzają kampanie marketingowe, zachęcając klientów do zapoznania się z aktualną ofertą.

W jakie funkcje może być wyposażony system CRM? Dostawcy często personalizują oferowane rozwiązania, biorąc pod uwagę potrzeby konkretnej branży. Przykładowe funkcje, z jakich mogą korzystać użytkownicy, to m.in.:

  • baza kontaktów – z reguły jest to baza wiedzy o klientach i kontrahentach, z której korzysta każda osoba mająca z nimi styczność,
  • planowanie pracy – kalendarz przydaje się szczególnie tym osobom, które spotykają się z klientami,
  • zarządzanie ofertowaniem – z reguły trafiają tu wszystkie uzgodnienia dokonane z klientem, w tym informacje o przyznanych mu rabatach.

Firma, która zamierza skorzystać z systemu CRM, powinna zwrócić uwagę nie tylko na jego funkcjonalność, ale również łatwość obsługi. W tym celu najlepiej przetestować wybrany program. Przykładowo przez 30 dni można bezpłatnie testować System CRM ESTI, który dedykowany jest biurom nieruchomości.

Jak elastycznego systemu CRM potrzebuje Twoja firma?

Współcześnie projektowane systemy CRM różnią się pod względem elastyczności. Wiele z nich można zintegrować z zewnętrznymi usługami. Najprostszym przykładem może być integracja systemu CRM z programami pocztowymi, np. Outlookiem. W ten sposób domyślnym środowiskiem pracy całego zespołu staje się CRM – znika wówczas konieczność poszukiwania informacji w innych miejscach. Z kolei dla firm z rozbudowanym systemem sprzedażowym szczególnie ważna może być integracja z systemami finansowo-księgowymi.

Nie wszyscy pracownicy obsługują klientów wyłącznie w siedzibie czy oddziale firmy. Podczas pracy w terenie nie trzeba jednak rezygnować z dostępu do kluczowych informacji – wystarczy, że CRM będzie obsługiwał również urządzenia mobilne. W ten sposób pracownik może niemal natychmiast uzyskać potrzebne mu dane, bez konieczności angażowania innych osób. To korzystnie wpływa m.in. na produktywność.

Płatność za CRM – ile możesz zapłacić za system CRM?

Systemy CRM różnią się także ceną. W zależności od dostawcy firma może płacić co miesiąc abonament lub zakupić wersję dożywotnią. Pierwsze rozwiązanie jest częściej spotykane, ma też swoje zalety. Model abonamentowy jest szczególnie polecany początkującym przedsiębiorcom, którzy chcą zminimalizować koszty – comiesięczna opłata często jest korzystniejsza niż jednorazowy zakup programu. Ponadto, firma może liczyć na pełne wsparcie techniczne ze strony dostawcy.

Obok modelu rozliczenia, uwagę warto zwrócić też na możliwość występowania ukrytych kosztów. Cennik powinien być transparentny – wówczas firma wie, na jaki miesięczny wydatek musi się przygotować. To pozwala na stałą kontrolę nad wydatkami i tym samym korzystnie wpływa na finanse organizacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *