Jak reagować na zmiany w trendach sprzedażowych?

Obserwacja rynku jest kluczowa, by prowadzić efektywną sprzedaż. Od zachowań konsumenckich i popytu na daną usługę/produkt zależy, czy firma odniesie sukces na rynku. Jak reagować na zmiany trendów? Skąd czerpać o nich informacje? Podpowiadamy!

Śledzenie rynku – dlaczego jest takie ważne?

Obserwacja rynku jest bardzo istotna z punktu rozwoju firmy. Dzięki byciu na bieżąco z trendami jesteśmy w stanie szybko zareagować na zmiany i wprowadzić na rynek jeszcze bardziej doskonały produkt/usługę.

Jak reagować na nowe trendy?

W odpowiedzi na nowe trendy warto regularnie optymalizować ofertę. Wskazane jest, by monitorować, na które produkty wciąż jest duży popyt, a które już nie cieszą się zainteresowaniem. Warto rozważnie planować wydatki i inwestować w te dobra, których zakup w rzeczywistości się opłaci. Filarem firmy powinna być sprzedaż produktów, które generują stały dochód, natomiast opcjonalnie można sprzedawać asortyment sezonowy.

O wszelkich zmianach dobrze jest informować klienta, np. poprzez newsletter lub kanały w mediach społecznościowych. Konsument z pewnością doceni wiadomości dotyczące wprowadzenia do asortymentu zupełnie nowego innowacyjnego produktu lub informacje na temat ulepszenia usługi. Skąd jednak czerpać informacje na temat tego, co się sprzedaje dobrze, a co źle oraz czego najczęściej szukają klienci w wybranej branży?

Skąd czerpać informację o zmianach trendów sprzedażowych?

Jednym z nieocenionych narzędzi, dzięki którym można śledzić rynkowe trendy, jest Google Trends. Narzędzie od giganta z Mountain View udostępnia informacje na temat zapytań kierowanych do wyszukiwarki Google. Z jego pomocą można porównywać częstość wyszukiwań w zależności od różnych czynników – np. miesięcy w ciągu roku i następnie – analizować uzyskane dane.

Eventy biznesowe to inny sposób na bycie na bieżąco z trendami. Konferencje, webinary, networking – w Polsce odbywa się wiele wartościowych inicjatyw, które służą wymianie wiedzy i doświadczenia. Podczas nich poznasz nowe technologie, zainspirujesz się do wdrożenia innowacji, a także dowiesz się, jak z rozmaitymi problemami związanymi ze sprzedażą poradziły sobie inne firmy. Dodatkową zaletą jest fakt, że podczas spotkania biznesowego można rozszerzyć sieć kontaktów oraz zdobyć nowych klientów, kontrahentów, partnerów i zleceniobiorców. Relacja biznesowa, jeśli jest należycie pielęgnowana, może się przerodzić w długotrwałą i obustronnie korzystną więź.

Kolejny krok do skutecznej analizy trendów sprzedażowych to obserwacja działań konkurencji. W tym celu można wykorzystać różnego rodzaju narzędzia, np. do porównywania opinii, monitoringu mediów lub identyfikowania hasztagów i fraz kluczowych, na które pozycjonuje się inna firma.

To prawda, że im dłużej prowadzi się biznes, tym łatwiej można ocenić, co zrobić, by był on bardziej opłacalny. Jednak bez odpowiednich narzędzi oraz regularnego monitorowania rynku wszelkie szacunki są prowadzone na oślep i często prowadzą one do błędnych wniosków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *