Trudno sobie wyobrazić łatwe prowadzenie biznesu w sieci bez korzystania z dostawców hostingu. Dla osób którym to pojęcie niewiele mówi być może przyda się kilka słów wyjaśnienia. Hosting polega na oferowaniu przez firmę zajmującą się świadczeniem usług internetowych miejsca na posiadanych przez nią serwerach.
Podpisanie umowy z firmą hostingową znacznie ułatwia udostępnianie swojej strony innym podmiotom, np. klientom naszej firmy. Profesjonalne serwery działają 24 godziny na dobę, są wyposażone w stacje UPS, które w przypadku awarii wciąż będą zasilały komputery. Ponadto możemy zlecić profesjonalny backup naszych danych, a wtedy już nie musimy się obawiać, że pewnego dnia nasze dane ulegną ewaporacji a my zostaniemy z dużym kłopotem.
Uptime hostingu to zazwyczaj 99%. Oznacza to, że nasza strona będzie widoczna w sieci przez 99% czasu w danym okresie czasu. Być może budzi to pewne zaskoczenie, dlaczego nie 100%? Wynika to z faktu, że drobne awarie czy choćby prace serwisowe mogą wymagać krótkotrwałego wyłączenia serwerów. Z pewnością uptime na poziomie 99% będzie w zdecydowanej większości przypadków lepszą opcją niż strona na własnym serwerze (zakładając, że nie jest to nasza specjalizacja).
Aby jednak hosting spełnił nasze oczekiwania warto wiedzieć na jakie parametry należy zwrócić uwagę. Samodzielnie bez trudu przeanalizujemy cenę. Jednak warto wiedzieć co się w niej zawiera. Jeżeli uptime na poziomie 99% nie zostanie osiągnięty to usługodawca powinien jasno określić w jakiej formie zostanie to uwzględnione przy comiesięcznych płatnościach.
Nie bez znaczenia są też dostępne technologie. Nie wszyscy usługodawcy mają w ofercie obsługę specyficznych narzędzi, jak choćby bazy SQL. Wiedząc czego wymaga nasza strona do działania w sieci koniecznie trzeba zweryfikować czy hosting, którym jesteśmy zainteresowani zapewni bezproblemowe działanie naszemu serwisowi.
Inną istotną kwestią jest transfer danych oraz limit powierzchni dyskowej. Oba pojęcia wiążą się z ilością danych, jednak czasami budzą pewne wątpliwości jak należy spojrzeć na te dwa aspekty.
Pierwszą kwestią jest ilość dostępnej pamięci pod pliki naszej strony www. Jeżeli nasza strona będzie np. reklamą studia fotograficznego lub fotograficznym blogiem możemy się spodziewać dużej ilości pamięci potrzebnej do pomieszczenia wszystkich zdjęć.
Podobnie będzie wyglądała sprawa, jeżeli uruchamiamy serwis dla pracowników i dodatkowo będziemy na serwerach przechowywali maile.
Jednak drugą kwestią jest wielkość ruchu, którego się spodziewamy na stronie, a to wiąże się z transferem.
Nawet jeżeli będziemy mieli ogromną stronę, zajmującą mnóstwo miejsca, lecz spodziewamy się niewielu użytkowników (np. wymiana danych pomiędzy kilkoma pracownikami naszej firmy) to niekoniecznie wysoki transfer będzie potrzebny, gdyż miesięcznie mało danych będzie ściąganych z serwera.
Przeciwny przypadek również jest możliwy. Mała strona może być szalenie popularna i być przeglądana przez ogromną ilość internautów. Wtedy ilość danych pobieranych z serwera będzie ogromna i limit transferu również będzie wymagany odpowiednio wysoki.